Alla inlägg den 16 september 2012

Av Elias - 16 september 2012 14:09

Veckan startade med att vi i basgrupperna diskuterade och skrev en rapport om barns bildskapande utifrån kompendiet. Vi kom fram till att den beskrivna utvecklingen i stort sett stämde in på vad vi själva mindes från vår barndom. Vi diskuterade sätt att didaktiskt uppmuntra elevers bildskapande utan att prägla dem utifrån våra egna preferenser, en fråga som vi kom fram till att vi gärna vill diskutera i ett sokratiskt samtal. Själv var jag frånvarande under fredagen men efter att ha läst de andras reflektioner har jag förstått att detta också gjordes vilket är intressant att ta del av.


Tisdagen ägnades åt dataintroduktion där vi lärde oss navigera på HDKs elevstudio. Det är där vi kan spara våra bilder och skapa en portfölj. Så nu ska jag plocka fram mina foton och köra järnet.


Veckans assignment var lite tricky. Att ta en bild som uppenbarligen bryter mot upphovsrättslagen och hitta ett sätt att publicera den ändå... Detta blir delvis en fråga om tolkning: Att publicera den iallafall innebär ju ordagrant att jag kan publicera den olagligt vilket inte är några problem egentligen att utföra. För om jag publicerar den och den fortfarande är olaglig så har jag ju uppenbarligen publicerat en bild som bryter mot upphovsrättslagen. Om jag istället hittar ett kryphål i lagen som innebär att jag kan publicera bilden på ett lagligt sätt innebär ju detta att den inte bryter mot upphovsrättslagen vilket skulle betyda att jag misslyckats med uppgiften. För man kan ju inte bryta mot lagen om man följer den... Fast nu är det ju ganska naturligt att anta att det är meningen att man ska publicera en olaglig bild på ett lagligt sätt eftersom man knappast blir uppmanad av en lärare att bryta mot lagen. Därför löstes uppgiften på tidigare redovisat sätt.    


Torsdagen tillbringades på konstutsällningar. Tillsammans med några klasskamrater var jag först på Konstmuséet där mest tid ägnades åt utställningen av Klara Kristalova. Hennes utställning var uppdelad på två rum där det ena främst visade skisser med tillhörande anteckningar för hennes större skulpturer vilka var utställda i nästa rum. Detta gav mig en insikt i hur konstnärsarbetet kan gå till och att även etablerade konstnärer gör förarbeten innan de, så att säga, sätter igång med huvudmomentet. I anslutning till utställningen fick vi information om att vi kan kan vara med på deras öppna verkstad för vuxna. Denna börjar med en kort introduktion till Kristalovas utställning varpå man sedan själv får skapa. Onsdagen den 17 oktober kommer en öppen verkstad hållas och man är välkommen utan anmälning och betalar endast för det material man använder. 


På Konstmuséet visades också utställningen A,B,Se, en utställning för barn med olika serier    som Ture Sventon och Barna Hedenhös. I ett hörn fanns en mängd olika sorters skor vilka en drös med förskolebarn hade klivit i när vi passerade. Bland annat var där två pojkar i cowboyboots av storlek 43 eller så. Den ena av pojkarna hukade sig i den klassiska western-gunfighter-posen och sa "så här gör dom onda".


 

  

Jag önskar att jag stannat en stund till bara för och lyssna på barnen och se hur de relaterar till olika saker. Pojken med bootsen relaterade ju till exempel boots till vapen och ondska, inte till hästar vilket för mig själv är en viktig del av westernfilmer och även anledningen till bootsens utformning. Detta får mig att fundera över vad man förmedlar med olika symboler.


Eftermiddagen tillbringades på Konsthallen och utställningen "She: The Question" av Chitra Ghanesh. Fullständig redovisning följer i nästa inlägg. Intryck som jag tagit med mig är dock att detta är en utställning som tilltalar mig, men jag har ingen aning om HUR man diskuterar konst.





Av Elias - 16 september 2012 13:52

 


Eftersom namnet på tavlans upphovsman är dolt bryter detta foto mot upphovsrättslagen. Detta löses genom att jag uppger namnet här; tavlan är gjord av Lars Eriksson, även kallad Ljusmålaren.

Tidigare månad - Senare månad

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5 6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25 26 27
28
29
30
<<<
September 2012 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards