Alla inlägg den 26 september 2012

Ass

Av Elias - 26 september 2012 21:01

Har precis kollat en stund på "Sms sugarman" och funderat på dagens assignment. Först när jag läste uppgiften kändes det enkelt. Jag fick en idé nästan direkt. Men nu känns det inte lika självklart längre. Ämnet dialog kan vara nästan vad som helst, men att "berätta i bilder", vad innebär det? Egentligen innebär det att göra precis efter egen tolkning men just nu har jag svårt att i mitt huvud formatera en hållbar tanke. Får grunna lite till på det här.

Av Elias - 26 september 2012 17:18

Veckan började med att jag 'tog ledigt' ;-) eftersom jag inte fått tillgång till boken "Art in the sixties", det blir mycket och läsa igen när den väl kommer.


På tisdagen var det då dags för besöket på Lousiana. I Danmark alltså, inte delstaten i USA ;-) Utställningen "Självporträtt" kändes till en början ganska tråkig. Självklart fanns där tavlor jag tyckte mer eller mindre om men det var liksom inget att bli exalterad över. I det första rummet alltså. I rummet som innehöll klassiska oljeporträtt där konstnärerna avbildat sig själva tillsammans med föremål som var talande för deras person, företrädesvis staffliet. Den tavlan jag minns bäst härifrån är en oljemålning av mexikanskan Frida Kahlo. Hon har kraftiga sammanväxta ögonbryn och en spindelapa på axeln. Denna tavla stack ut från resten som ett tecken på att nu var man på väg in i en annan tid (eller så tolkar jag det i efterhand när jag ser tillbaka på utställningen). Den stack ut eftersom den föreställde en kvinna bland alla män samt att det var det enda porträttet med en anna levande varelse i.


I nästa rum började de spännande bilderna. De moderna bilderna. Där fanns självporträtt som såg ut som foton, där fanns porträtt som liknade graffiti, och där fanns ett 'porträtt' i konstnärens eget blod, i naturlig storlek infryst i en glaslåda. Att jag inte nämner några namn beror på att jag inte lagt dem på minnet. Kahlo googlade jag för att kunna skriva in namnet här. För övrigt anser jag inte att det är namnen inom konsten som är viktiga. Det är inspirationen verken kan ge. Att name-droppa hej vilt bara för att låta sofistikerad är inget för mig ;-P


Något jag tagit med mig från det här besöket är att; man behöver inte måla perfekt, det är känslan som är det viktiga. Stora utställningar gör det svårt att tänka och ta in allt. Det blir en enda röra i huvudet och det tar ett tag innan man klarar att reda ut det. För att kunna ta till sig så mycket som möjligt av alla intryck är det bra att läsa informationen om utställningen, vad som är poängen med den och om det finns en tidslinje att följa.


Torsdagen ägnades åt texten Uttryck, Intryck, Avtryck. Eftersom ni förmodligen redan vet vad den handlar om återger jag inte det här ;-)

Det intressanta med att läsa den här texten var för mig att jag kan återkoppla till historian (såklart, det var ju det den handlade om, duh). Att se hur synen på ämnet teckning/bild följer synen på människan och samhället och ekonomins utveckling i det industrialiserade Sverige. Till att börja med handlade det om att bli en bra arbetare. Sedan att bli en bra konsument. Efter detta uppstår synen på individens rätt att uttrycka sig i ett demokratiskt samhälle, något som lett in i det skede där vi befinner oss nu. Kommunikation. Att kunna analysera och tolka bilder, att uttrycka sin individualitet samtidigt som man blir en del av ett större samhälle. Globaliseringen och informationssamhället gör att våra liv flödar över av intryck och uttryck. Medierna blir fler hela tiden och och vår förmåga att sålla bland informationen sätts på prov. Av denna anledning är ämnet bild i förändring, eftersom vårat samhälle ständigt förändras förändras också kommunikationen och kraven på individen. 


Inför alla de här tankarna känner jag en önskan att dra mig tillbaka en stund. Stänga av datorn, lämna mobilen hemma och gå ut i skogen. Att bara andas in tystnaden i mitt huvud och se hur de skräniga informationsspökena löses upp till ingenting och flyter bort. Jag känner att kraven på eftertanke, analys och tolkningsförmåga kan behöva läggas på hyllan ibland så att skapandet kan få vara det fria andningshål som många elever känner att det är. 

Tidigare månad - Senare månad
Skapa flashcards