Direktlänk till inlägg 27 september 2012

Galleri 27/9

Av Elias - 27 september 2012 20:14

Graffiti


Röda sten var det tänkt idag, med betoning på var tänkt. Där var nämligen stängt. Inte så att det var låst eller nåt för där fanns folk och cafét var öppet. Men där var ingen utställning för tillfället. Så vi fick gratisbiljetter till vernissagen som börjar nästa lördag, fikade i cafét och kollade på graffitin på utsidan. Eller ja, jag kollade på graffitin ;-)


       


Det är tydligen så att detta är ett ställe där man välkomnar människor med sprayburkar och låter dem skapa fritt. Något som kritiserats från vissa håll därför att det anses att om det uppmuntras så kommer det spridas ännu mer på ställen där det inte är tillåtet. Denna kritik har dock fått stå tillbaka då undersökningar visat att såna här tillåtna graffitiplank (och hus) varken gör till eller från vad gäller spridningen av olaglig graffiti i resten av samhället.


Jag gillar graffitti, att titta på det som skapats i text och bild, fast förut visste jag inget om det vilket är anledningen till att jag lånade boken "Världen är skit, leve graffiti". Graffitin har sin egen stil, skild från annan konst, den ser inte ut att vara inspirerad av finrums-konsten (i brist på bättre ord). Istället verkar den ha inspirerat den moderna konsten och i vissa fall lyfts in i konsthallarna såsom kan ses i Jean-Michel Basquiats verk. Bilden uppe till höger påminner mig om nämnda konstnärs självporträtt. Kanske är det någon som sett dokumentären som gick på tv förra året som skapat den?!


Ibland kan man också se glädjande budskap i graffitin. Budskap som inte syns förrän man går närmare, budskap som talar till just mig, budskap som detta... 


 

Nä, det var inte ordet LIVE jag syftade på ;-)


Mors mössa


Det 'riktiga' galleribesöket idag blev istället Mors mössa på Husargatan. Först när vi kom fram såg där tomt ut, bara vitkalkade väggar och ett ensamt bord med en låda på. Där var dock två personer där inne så vi klev på och frågade om galleriet var öppet. Föreståndaren (sorry, jag har glömt hennes namn) sa att vi gärna fick komma in och så började hon berätta om utställningen. Utställningens namn var Reflexions och handlade om psykologi. Bordet med lådan var en del av den och när såg närmare på den var det en låda av glas som innehöll en ca 25 cm hög modell av bronsstatyn Tänkaren. Väggen framför tänkaren utgjordes av spegelglas, på två ställen på kroppen hade tänkaren blåa tussar. Detta förklarades med att man gör experiment med djur, man fäster tussar på djuren och placerar dem bakom spegelglas så man kan studera dem utan att de vet om det. De djur som tar bort tussarna från sin kropp anser man känner igen sig själva i spegeln medan de som inte gör det inte har förstått att spegelbilden är den själv. Vissa apor och fåglar plockar tydligen bort tussarna. 


Min tanke efter att ha hört den här förklaringen är då: varför är det en staty av en människa som är i lådan? Vi vet ju att människor känner igen sig själva, det måste ligga nåt djupare bakom! Resten av utställningen kommer jag inte nämna här, den finns i mina tankar och kommer säkert undermedvetet inspirera mig.


Något som sades har dock stannat kvar; "Makten tar hand om tomrummet!" ett statement jag kommer ta med mig och vrida och vända på att tag framöver.


Vi avslutade vid bordet med tänkaren och det hände sig att Lena var mittemot spegelglaset medan jag var på andra sidan om det och kikade in på statyn och funderade över att spegelglaset var placerat i motljus så jag bara fick en mörk otydlig bild av statyetten. När jag sitter där säger Lena plötsligt "jag ser dig, jag ser dig genom spegeln!" 


Vad betyder det- ser man sig själv i andra eller ser man andra i sig själv... Kan man bara se sin egen spegelbild om man har andra att jämföra med eller måste man känna sig själv för att kunna se andra?


Ärligt talat så tyckte jag inte om utställningen. När jag gick därifrån kändes det så futtigt. Men det satte igång en massa tankar ändå; Måste konst ha en mening? Är det viktigaste att konsten talar till mig på mitt eget språk, utifrån mina egna tolkningar, eller att jag förstår vad konstnären hade för avsikter med verket? Måste det finnas en avsikt med konst? Måste konst ha en mottagare?


Tankarna irrar omkring. Den allra största frågan är; Vad är konst?

Konst är kommunikation. Konst är psykologi. Konst är filosofi. Konst är konstigt och liksom allting annat i livet tolkas den olika beroende på vilken referensram man har. Konst behöver tid för att sjunka in.



Konst är kommunikation på mottagarens villkor




 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Elias - 31 oktober 2014 16:15

Efter opponeringen på mitt arbete fick jag lite mer förståelse för hur verket kan tolkas. Tanken om miljöförstöring och människans beroende av naturen gick uppenbarligen fram. Dock kunde det även tolkas utifrån regnbågen och varelsernas (de har forme...

Av Elias - 27 oktober 2014 16:33

Av Elias - 24 oktober 2014 18:30

         De här sakerna kom inte med i min stopmotionfilm. Målningen har huvudsakligen fungerat som katalysator för min inspiration och varit något att arbeta med när annat inte varit tillgängligt för att det har torkat eller saknats material. M...

Av Elias - 24 oktober 2014 13:49

Första fotningen och tidstest

Av Elias - 19 oktober 2014 21:27


Nu har jag fotat färdigt alla sekvenser (tror jag). Dags att sätta mig vid datorn och fixa med resten. Insåg att en del av kulisserna var onödiga att göra då de bara handlar om förändring av ljus och färg vilket jag hade kunnat fixa i ett bildbehandl...

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5 6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25 26 27
28
29
30
<<<
September 2012 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards