Alla inlägg den 30 september 2012

Av Elias - 30 september 2012 20:55

Under tiden vi diskuterade texten Uttryck, intryck, avtryck i Måndags kom vi fram till att vi kunde ta avstamp i texten för att fortsätta på det spår vi kommit in på i vår tidigare diskussion angående betygssättande och att uppmuntra eleverna att  inspireras av varandra utan att känna prestationsångest. Vi kom bland annat fram till att om eleverna analyserar bildernas betydelse istället för tekniskt utförnade skulle fokus på prestationer försvinna samtidigt som de börjar analysera bilder i sin närhet.


Workshopen under tisdagen handlade om berättande, att berätta verbalt genom att uttrycka sig i bilder. Efter varje berättelse kände jag att jag kunde gjort det bättre, eller snarare mer. Jag kunde brett på mer vad gällde detaljer, förklarat doftintryck, ljud, ljus och känslor. Det är nåt jag kommer försöka ta med mig i framtiden.

Att sedan göra två tatueringar utifrån berättelserna, eller en av dem om man så ville, var en rolig uppgift som fick mig att fundera över val av material.


 


Den första tatueringen valde jag att rita i akvarellpennor. Genom att doppa dem i vatten kan man få ett tuschliknande utséende samtidigt som det håller sig fuktigt på pappret en stund och ger möjlighet att blanda färgerna vilket ger ett mer flytande intryck. Dock insåg jag ganska fort att jag borde använt en tunn tusch- eller- märkpenna för de svarta linjerna vilket hade gett ett skarpare och renare intryck. 


 


Min tanke var att flammorna skulle speglas i gitarrens lack. Jag tycker dock inte att detta lyckades, det ser mest ut som om man målat dit nåt som ska föreställa eldsflammor men inte lyckats särskilt bra. För att göra det bättre kan jag tänka mig att först måla hela gitarren svart och sedan måla flammor utanpå det svarta. T.ex hade jag kunnat använda oljekritor för att få fram den effekten. Tidigare har jag varit emot att man blandar material så det tänker jag ändra på nu. Jag ska också tänka på att kliva tillbaka ibland under arbetets gång för att i tid upptäcka när jag börjar skeva iväg.


Onsdagens assignment satte myror i huvudet på mig ett tag, men när jag funderat ett tag på vad en dialog innebär kom jag fram till en lösning som jag är nöjd med. Dock blev det inte så att den lösningen var vad jag slutligen lade upp här... Jag tänkte nämligen att jag skulle filma en kort sekvens där jag interagerar med min ponny. Så jag gick ut i hagen, började filma och bad honom backa och flytta bakdelen och gå i sidled genom att använda mitt kroppspråk och min hand. Dock blev filmen inte så bra eftersom han tog upp så mycket plats i rutan att man inte såg  särskilt mycket vad han egentligen gjorde. Inte heller syntes min hand. Så jag tänkte att jag skulle filma fåren en stund och sedan visa en kort sekvens av båda mötena för att framhäva den kroppsliga dialogen med ponnyn genom frånvaron av dialog med fåren.  Dock blev det så mörkt inne i lagården och med alla bruna fåren så tätt tillsammans att det inte syntes nånting. När jag pysslade med detta hörde jag min katt ropa på mig utanför. Så jag gick ut och började filma henne. Hon visade så tydligt vad hon ville att det var jätteenkelt och bara lägga dit texten som en förklaring vad det var jag ville fokusera på. Jag hade kanske till och med kunnat strunta i texten. Summan av kardemumman är iallafall att min grundidé höll, men jag fick byta djur.


Galleri Mors mössa

Konst får en att tänka. Jag tyckte inte om utställningen på "Mors mössa" men jag tänkte mycket kring den. Ett par frågor som dykt upp i anslutning till detta är

1. Är det god konst bara för att den får en att tänka?

2. Är det dålig konst om den inte får en att tänka?

3. Vem bestämmer det?


Vad gäller fråga två så jämför jag detta galleribesök med besöket på Louisiana. "Mors mössa" bestöd av få verk som fick mig att tänka men jag tyckte inte om den. Loiusiana bestod av hundratals verk och otroligt många intryck och trådar som man kunnat spinna vidare på i oändlighet vilket gjorde att jag var helt slut i huvudet när vi åkte därifrån. Denna utställningen/arna tyckte jag om. Kanske därför att det kändes mer som traditionell konst. Det var mer utmanande vad gällde synintryck men mindre angående det intellektuella. 


Slutsats: Minimalistiskt är bra även om det känns futtigt just för stunden. Fundera kring vad konst är, hur kan man reflektera kring den, låt filosofiska och psykologiska tankegångar röra sig fritt. Det finns inte bara ett svar.

Detta är något jag borde tänka på i framtiden som lärare. Lika viktigt som det är att visa eleverna att det inte är perfekt avbildning som är det eftersträvansvärda, lika viktigt är det att de tillåts tänka fritt utan man försöker pracka på dem en 'mening' med konsten.


Fredagens sokratiska samtal handlade om den så kallade "rasisttårtan". Mer om detta kommer i samband med nästa Assignment.




Av Elias - 30 september 2012 19:37

Se sms sugarman (Den första filmen som gjorts med en mobilkamera) 20 min http://www.smssugarman.com/movie.htm


Gör en film med hjälp av din eller någon annans mobilkamera.

Tema: Dialog Berätta i bilder

Filmen ska vara mellan 30 sek-1 min lång.

Publicera (eventuellt behöver du gå via tex youtube eller vimeo för att lägga upp filmen) i din logg.


Dialog (grekiska dia´logos 'samtal', 'dialog'), samtal mellan två eller flera personer (eller i överförd bemärkelse mellan t.ex åsiktsriktningar). http://www.ne.se/dialog/153127







Förutsättningarna för en dialog är att båda/alla parterna talar ett gemensamt språk. Detta språk behöver dock inte vara verbalt. En stor del av dialogen uttrycks med kroppen vilket gör att även olika arter kan förstå varandra, något som demonstreras i klippet ovan.


Tidigare månad - Senare månad
Ovido - Quiz & Flashcards