Direktlänk till inlägg 29 oktober 2012

Veckoreflektion 42

Av Elias - 29 oktober 2012 10:07

"I genuin kommunikation råder alltid en osäkerhet"


Ovanstående citat vet jag inte varför jag valde att ha med mer än att det känns som något bra att komma ihåg.


Onsdagen workshop, som resulterade i en affisch, gav nya infallsvinklar til hur man kan få kreativiteten att flöda


  • Ordträd på ordet "jag" (ordet eller jaget) beroende på vilket jag man väljer att utgå ifrån så får trädet olika utséende
  • Välja ord ur trädet som känns mest relevanta för mig
  • Välja föremål som passar till orden
  • Tejpruta på golvet med ord och föremål
  • Genomgång av alla rutor, deras mening och associationer, både publikens och skaparens
  • Ihopfogning av rutorna
  • Välja grupp utifrån vilka rutor som associeras mest med varandra
  • Flödesskrivning
  • Ordspråk
  • Gestaltning
     
     

Flödesskrivning = ocensurerad dialog med sig själv. Intressant övning som jag nog kommer ha nytta av i framtiden. Kände att det var en metod som passade mig väldigt bra då sättet att skriva påminner om hur mina tankar far omkring ibland när jag är på väg att somna.

Affischen

 

Vid skapandet av affischen hade jag först en idé om att använda mig av Photoshop eftersom jag aldrig gjort det förut. Men eftersom jag inte har det hemma och jag dessutom inte vet hur man gör så bestämde jag mig för att låta bli den här gången.

Som bakgrund använde jag ett foto jag tagit på en del av en tavla av Chitra Ghanesh. Färgerna i tavlan ger mig en känsla av undermedvetenhet och underjord/grekisk mytologi. Fotot skrevs ut på en bit gammal tapet vilket gör att det ser ut som om jag har skrivit på en gammal tavla. Tapetrullar finns i de flesta hem så det är ett billigt material att använda och det funkar bra ihop med vattenbaserad färg eftersom det är gjort för att suga upp väta utan att bli buktigt. Dessutom kan man klippa precis så stort ark som man vill ha (nästan iallafall). Om man är ute efter en särskild textur kan man leta i secondhandaffärer eller såklart i välsorterade tapetbutiker efter relieftapet.

Motiven hämtade jag från den gestaltning som Sara och jag gjorde, då hon föreställde en hjärna och jag var pennan som rörde sig runt den samtidigt som vi sa vårat credo "hjärnan som ger pennan oändlighet". Jag målade med acrylfärg i två omgångar men hade svårt få till rätt färgnyans, därför är jag inte helt nöjd med det. Skuggorna på handen (det enda som jag valde att skugga för övrigt) är jag däremot riktigt nöjd med. För att vara säker på att få till det riktigt tog jag först ett foto på min egen hand som jag sedan tittade på. Däremot känner jag att pekfingret är felvinklat, jag borde ha målat mer av undersidan på fingret med tanke på förhållandet till tummen. Dessutom är mittenknogen (den högsta punkten på handen) lite för lång.

 

Att göra en fusion av de två föremålen hade jag alldeles glömt bort (leksakshelikopter+smurf). Detta upptäckte jag när jag gick tillbaka till instruktionerna för att se vad blogginlägget skulle döpas till. Så helikoptersmurfen är en efterkonstruktion som för min egen del förstör själva upplevelsen med affischen. Detta kommer jag att ta med mig i framtiden Kolla instruktionerna noggrannt!!! Om jag gjort det hade jag kanske valt andra motiv helt och hållet. Fast det var roligt och upptäcka hur lätt det är att rita en helikopter.

     




Sokratiskt samtal; Att välja material

Det är viktigt att man väljer nånting som är tillräckligt öppet för att kunna diskuteras ur olika synvinklar.


Alternativ

1 High Falls (kvinnan kör över hunden hunden, mannen som var otrogen)

2 The six dollar fifty man (pojke som inte kan läsa och blir mobbad i skolan, har en docka i väskan)


Ex. på frågor;

vad tror du att kvinnans relation var till hunden?

Vad tror du rektorns åsikt om läraren är?


Vi diskuterade vilka frågor man kan ta upp med ungdomar och vad man borde låta bli eftersom det kan upplevas som obehagligt. Vi kom överrens om att den första filmen var bäst ur diskussionshänséende, att den öppnade upp för flest djuplodande filosofiska frågor. Men samtidigt var det den andra filmen som vi själva kom att prata om mest. Kan detta ha berott på vårat engagemang som blivande lärare? Vi pratade om den ur mobbningshänséende och åsikter som att den kunde väcka starka känslor hos t.ex en elev som kände sig utsatt/mobbad kom upp. Vi funderade också på om det kunde vara ett alternativ att bara visa en liten del av filmen, t.ex när pojken hoppar ner från taket och innehållet i hans väska sprids över ängen, om detta skulle kunna öppna för givande diskussioner om normer och utanförskap utan att känslan i klassrummet blir för personlig. Detta kändes som ett användbart utgångsläge. 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Elias - 31 oktober 2014 16:15

Efter opponeringen på mitt arbete fick jag lite mer förståelse för hur verket kan tolkas. Tanken om miljöförstöring och människans beroende av naturen gick uppenbarligen fram. Dock kunde det även tolkas utifrån regnbågen och varelsernas (de har forme...

Av Elias - 27 oktober 2014 16:33

Av Elias - 24 oktober 2014 18:30

         De här sakerna kom inte med i min stopmotionfilm. Målningen har huvudsakligen fungerat som katalysator för min inspiration och varit något att arbeta med när annat inte varit tillgängligt för att det har torkat eller saknats material. M...

Av Elias - 24 oktober 2014 13:49

Första fotningen och tidstest

Av Elias - 19 oktober 2014 21:27


Nu har jag fotat färdigt alla sekvenser (tror jag). Dags att sätta mig vid datorn och fixa med resten. Insåg att en del av kulisserna var onödiga att göra då de bara handlar om förändring av ljus och färg vilket jag hade kunnat fixa i ett bildbehandl...

Skapa flashcards