Alla inlägg under oktober 2012

Av Elias - 19 oktober 2012 17:33

Fåfänga försök

Den första aspekten av utställningen, som gick mig helt förbi ända tills jag hörde konstnärssamtalet, var att man ombads ta på sig tofflor. Vid ingången till spiraltrappan som ledde till utställningsrummen stod hyllor med sådana tofflor som man får på hotell, alla i samma storlek, vilket för min del innebar att de var 10 cm för långa och gjorde det krångligt att gå i trappor och få med sig tofflorna på samma gång. Att utställningen började på fjärde våningen hjälpte ju inte till. Alla golvytor bestod av slätputsad betong så förklaringen till toffeltvånget stod inte klar för mig förrän jag sett utställningen och gick och lyssnade på konstnärerna. Deras tanke var att tofflorna skulle skapa en något sårbar känsla samtidigt som det skulle kännas lite hemtrevligt. Både lite respektlöst men ändå respektfullt.


Det handlade också om att de 'mjuka' skulpturer som var utställda med tanke på att man skulle interagera med dem, det vill säga sitta, ligga eller klättra på, skulle ta mindre skada av hotelltofflor. Dessa skulpturer var gjorde i nåta slags skumgummimaterail överdraget med canvas/segelduk och målade med gummifärg. De föreställde mat och matrester såsom svampar, bananskal och de användes som möbler att sitta/ligga på när man såg på leranimeringarna som var föreställningens huvudattraktion och det som, förmodar jag iallafall, var det som namnet "Fåfänga försök" handlade om. Filmerna var i många fall ganska stötande, de innehöll människor och djur som klipptes i bitar och kroppsvätskor såsom blod, dregel och bajs, sådant som uppfattas som äckligt så fort det lämnar kroppens innandöme, förekom rikligt. Sammanlagt fanns där fem filmer men jag kommer uppehålla mig vid de två som väckte mest tankar hos mig.


Den allra första filmen i utställningen (på 4e våningen) var genusorienterad och föreställde hur man dömer människor/kvinnor efter utséendet. Vem som anses snygg eller ful, vad man får lov att göra med sin egen kropp och vilken rätt andra/män har till den.


I den andra filmen jag funderade mycket över var det en människa som red på en krokodil medan de tillsammans letade upp ett nedgrävt ägg. Jag förmodar att det var krokodilens ägg. De hjälptes åt att gräva fram ägget och få upp det ur hålet men sedan försökte människan ta ägget vilket krokodilen blev arg över så den knuffade bort människan därifrån. En allegori för människans ingrepp i naturen?



Göra mask

Som en del av utställningen kunde man tillverka sin egen mask. Där fanns uppbyggt ungefär som en scen där en stor mängd material fanns att tillgå. Bland annat fanns där en sorts artificiell lättvikts-lera som man bränner i micron, glasögon och vanliga pappersmasker såsom den jag använde. Färger,  glitter, sammetsband, pärlor och paljetter. Saxar, limpistoler, tänger, ståltråd i olika storlekar och fjädrar, smycken, papper i alla möjliga färger och materia. Kort sagt ett överflöd av material för att göra sin egen mask. Jag gjorde en enkel, ganska klassisk mask, fast med en näsring ;-) medan jag funderade över anledningen till att man kunde skapa en egen mask på en konstutställning.


 

Sådant jag funderade över blev bland annat:


Vad vill vi visa omvärlden? Vad visar vi omvärlden? Ser andra det som jag vill att de ska se av/om mig? 

Vilka föreställningar om varandra har vi? Kan vi dölja oss bakom en mask?

Vad är verklighet/sanning, finns det en sanning/finns det en lögn?




Av Elias - 19 oktober 2012 17:14

                   

                                        

Av Elias - 19 oktober 2012 15:58

 

Av Elias - 16 oktober 2012 17:46

http://www.youtube.com/watch?v=vpZTCr17hJk


Kul idé, hur hade världen sett ut om det varit tvärtom, om homo var normen =) Kanske nåt man kan använda i sin lärarroll. 

Ass

Av Elias - 15 oktober 2012 19:31

Fan också. Insåg precis att det står "rita av resterna" på vår senaste assignment. Och så har jag gjort en acrylmålning ^^

NOTE TO SELF; read what the freaking assignment actually says, not what you think it says... 

Av Elias - 11 oktober 2012 20:03

 

Av Elias - 11 oktober 2012 17:05

Kulturer och normer


Tankar och slutsatser under veckan

Gestaltning handlar inte om att göra det tekniskt sett finaste verket. Det handlar om att kunna reflektera fritt, att sätta ord på sina tankar och att kunna diskutera dessa tankar med andra människor samtidigt som man i gestaltningsprojektet ger en konkret fysisk bild av det man vill förmedla. 


Att våga misslyckas för att därefter granska sitt verk och fundera över misslyckandet är viktigt för den egna utvecklingsprocessen. Varför är det misslyckat? Vad hade jag tänkt från början? Varför är jag inte nöjd med resultatet? Vad hade jag kunnat göra annorlunda? Kan jag ta med mig den erfarenheten vid arbetet med något annat?



Vilken sorts lärare vill jag vara

Under onsdagens föreläsning med Annika Hellman bad hon oss bland annat att fundera över vilken sorts lärare vi vill vara. Sedan starten i september har denna fråga blivit mer och mer närvarande i mina tankar. Tidigare har jag inte funderat så mycket över det eftersom jag sett bilden som ett komplement till historian, samtidigt som jag tycker att bildanalys är väldigt viktigt. Men den sorts lärare jag vill vara är en som kan engagera och inspirera eleverna till at vilja skapa. Samtidigt vill jag få dem att förstå att det viktigaste inte är att det de skapar är så naturtroget som möjligt eller att det ska vara tekniskt perfekt. Uatn det viktiga är att de finner glädje i skapandet, samt att de lär sig analysera och förstå att allt man skapar säger nånting om en själv och den värld man lever i.


Sokratiskt samtal

I samband med veckans sokratiska samtal insåg vi att det blev för jobbigt att vara i helgrupp, vilket fick till följd att vi genomförde två sokratiska samtal på samma tema, d.v.s dokumentären "Mannen från Jupiter" Vi funderade också på om det kan vara bra att först diskutera de tekniska detaljerna, angående filmvinklar, urval och dylikt, för att sedan starta upp det egentliga sokr. samtalet.


Under det andra samtalet kom vi direkt in på de svåra/filosofiska frågorna vilket bland annat fick till följd att åtminstone en deltagare ändrade åsikt. Frågorna vi utgick från var; Var det rätt att dra ut Hans-Erik ur hans bubbla? Var han olycklig innan? 


Utifrån dessa kom vi in på existentiella frågor såsom; Vem bestämmer vad som är lycka för någon annan? Har man rätt att besluta över andras liv? Man har ett ansvar för sitt eget liv, men vems är ansvaret om individen inte klarar det själv? hur mycket skuld har föräldrarna till en individs livsinställning/åskådning?


I anslutning till diskussionerna kom vi till vissa slutsatser och även ny frågor;

*Innan man vet något annorlunda kan man inte göra uppror

*Är hans självbild mindre viktig än våran syn på honom?

*Det kommer alltid finnas olika sanningar för olika människor

*Farligt att gå in i "vi och dem-tänkande", farligt att se sig själv som normen


Galleribesök separat sammanfattning av utställningen "Fåfänga försök" kommer snart 

Av Elias - 5 oktober 2012 17:44

Ta ställning via ett bakverk

  

       

Skapa flashcards