Alla inlägg den 13 november 2012

Av Elias - 13 november 2012 22:11

Jag har svårt för att sätta igång. Varje gång jag skaffat nytt material är det så. Jag har idéer om vad jag vill göra och längtar efter och sätta igång men samtidigt är jag rädd att... ja vadå?


Jo det är så här va.

När man är liten får man höra att man ska rita på hela papperet, och gärna använda båda sidorna, innan man tar ett nytt ark. Man ska inte slösa. Och det där med att rita fina saker sitter ju i också. Man vill att det ska bli så fint som möjligt och man vill inte slösa på dyra material, så klart.


Jag har en idé om min gestaltning, har faktiskt haft den i huvudet ett tag men inte haft tid att sätta igång med den förut. Vilket kanske är anledningen till att jag tycker den passar till de ord jag fick ^^ Det är mycket möjligt att jag inte kommer använda mig av den här idén till slut men jag ska iallafall sätta igång med att teckna/måla den så kanske det dyker upp nåt annat sen.


Jag köpte iallafall en del material till den. Material som jag aldrig använt tidigare.

  

Och jag kan säga att jag aldrig betalat så mycket för konstnärsmaterial tidigare heller ^^ Vilket är anledningen till att jag har svårt att sätta igång nu. Och jag har bara en idé om vad det är jag vill måla så därför kommer jag göra så att jag börjar teckna på "fulmaterial" där jag kan sudda och göra om eller bara slänga det om det inte blir bra.


Vid arbetet med mail art gjorde jag så


          

  

Jag hade idén men hade inte målat de motiven tidigare så jag gjorde dem separat på varsitt stycke tapet innan jag gjorde det en gång till på vykortet. Det var visserligen inget dyrt material jag använde där, det var en bit tunn wellpapp, men det behövdes en del förarbete för att få det "målningsbart" så därför ville jag vara säker på mina motiv innan jag ritade dem. Fast jag måste säga att jag är mer nöjd med den första skejtaren än den på vykortet ;)

Iallafall så är det min inneboende snålhet som gör mig motvillig att sätta igång med de nya pennorna och blocken. Jag är rädd att slösa på material. Och jag känner ett visst prestationskrav när det ska vara i ett skissblock också, heh.


Idé-skisser


På utställningen av Klara Kristalova utgjordes en del av visningen av hennes skisser till skulpturerna. På dessa var det både teckningar och text som visade hur hon tänkte sig det färdiga motivet. Detta är något som jag också brukar göra. Lustigt nog har det tidigare känts som att det på sätt och vis är 'fusk'. Man ska inte planera det man ska rita typ. Att se att en etablerad konstnär använder sig av samma slags förplanering som jag  gjorde att den känslan släppte. 


Nåt annat som jag gör är att jag ofta skissar i kollegieblock. Se varför i videon








Det finns ett ordsråk som säger "den som tar sig i kragen behöver ingen spark i baken" ^^ Såatte... det är bara att sätta igång då.



Förresten, påmminner inte den här snubben   om Boba Fett?   ;-) 

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8 9
10
11
12
13 14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2012 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards