Direktlänk till inlägg 26 november 2012

Inspiration i rörelse

Av Elias - 26 november 2012 23:36

Jag tror att jag löst det nu...

Att visa hur input och output av information rör sig i och ut ur huvudet så kanske jag ska använda mig av rinnande färg. I så fall får det nog bli flaskor som jag placerar på kraftiga ståltrådar i en tratt så att färgen rinner ner där och sedan fortsätter ut över "huvudet" som jag nog kommit fram till att det ska bli. Ståltrådarna ska tvinnas nere i tratten så att färgen sprids helt random, utan att jag bestämmer vart den ska ta vägen.


     


Undrar om grundfärgen på huvudet/skålen är viktig. Först tänkte jag vit, som i behaviorismens "oskrivna blad". Men varför ska det vara vitt för? det kan ju lika gärna vara svart. Vad är ett oskrivet blad? Det betyder att man inte gjort nåt avtryck på det... Det kanske betyder att jag borde lämna det som det är, som en massa tidningsremsor. Vad skulle det kommunicera? Att det alltid finns något där från början? Att allt är ett virrvarr av information? Det senare passar ju väldigt bra in på min grundtanke iochförsig, jag behöver inte tillrättalägga genom att ha en grundfärg. Anledningen till att jag vill ha det är för att det skulle kännas "rent" och "tydligt"... "lättkommunicerat". Men är saker verkligen lättkommunicerade, överhuvudtaget? Finns det någonting i världen som är det?


Nu kom jag på att jag kanske kan göra hål för öron, ögon, näsa och mun så att färgen rinner in och ut där... Vad skulle det kommunicera? Att vi tar och får information på alla möjliga sätt! Att vi så att säga 'läcker' info!


 


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Elias - 31 oktober 2014 16:15

Efter opponeringen på mitt arbete fick jag lite mer förståelse för hur verket kan tolkas. Tanken om miljöförstöring och människans beroende av naturen gick uppenbarligen fram. Dock kunde det även tolkas utifrån regnbågen och varelsernas (de har forme...

Av Elias - 27 oktober 2014 16:33

Av Elias - 24 oktober 2014 18:30

         De här sakerna kom inte med i min stopmotionfilm. Målningen har huvudsakligen fungerat som katalysator för min inspiration och varit något att arbeta med när annat inte varit tillgängligt för att det har torkat eller saknats material. M...

Av Elias - 24 oktober 2014 13:49

Första fotningen och tidstest

Av Elias - 19 oktober 2014 21:27


Nu har jag fotat färdigt alla sekvenser (tror jag). Dags att sätta mig vid datorn och fixa med resten. Insåg att en del av kulisserna var onödiga att göra då de bara handlar om förändring av ljus och färg vilket jag hade kunnat fixa i ett bildbehandl...

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8 9
10
11
12
13 14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2012 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards