Alla inlägg den 8 december 2012

Av Elias - 8 december 2012 23:40

Jag funderar på att i min presentation ha med alla 'huvuden' och placera dem på ett bord täckt med svarta sopsäckar (därför att det är billgt och lätt att få tag på) och ställa dit färg och penslar och låta alla måla på ballongerna. För kunskap/inspiration/fantasi kommer från omgivningen omkring oss, den skapas inte av en ensam person. Alla lämnar sitt avtryck på en persons tankar på det ena eller andra viset, en del mer, andra mindre. Men inget uppstår av sig självt.


Detta är idéer jag fått av Rebecca och Mirjam när jag diskuterat vad det är jag vill kommunicera egentligen. Rebecca påpekade att min tanke om presenation var ganska statisk och föreslog att jag skulle göra den interaktiv. Förslaget om att ha med alla ballongerna kom ju redan under grupphandledningen men det var Mirjams förslag att ställa dem på ett bord klätt i nåt svart. Vi snackade lite om varför det skulle va just svart, bland annat har det och göra med känslan när man tittar på min installation. Om jag bara ställer ballongerna på ett ljust bord så känns det precis så, som att jag ställt ballonger på ett bord. Om jag klär in bordet i svart plast så tror jag att det kommer kännas mer som en del av installationen samtidigt som det inbjuder mer till att måla på dem. 


Förmodligen kommer jag också skriva ut den här texten


inspiration (latin inspira´tio, av inspi´ro 'blåsa i', 'inandas', blåsa liv i', 'inspirera'), andlig ingivelse som sätter en människa i stånd att tänka, tala eller handla på ett sätt som förefaller vida övergå hennes egen förmåga

 

från Nationalencyklopedin och sätta/lägga vid sugrörsballongen eftersom jag tycker att det var en riktigt lyckad tolkning som Mirjam gjorde och jag vill dela med mig av den lärdomen (som var ny för mig).


Den slutgiltiga utformningen kommer jag diskutera mig fram till med Sahar på söndag kväll.

Av Elias - 8 december 2012 23:28

Så här blev det med sugrören halvvägs genom ballongen.

 


Om man har det lite halvmörkt så ser det ganska coolt ut

 


Och ännu mer om det är helmörkt, fast den lyser inte upp något vidare.   



Det blev ett riktigt coolt foto när jag tog med lång slutartid, inte helt lätt o hålla kameran stilla men jag gillar effekten det fick. Sci-fi-känsla

   


Iallafall så visade jag den här 'grejen' för Mirjam (som skriver examensarbete nu) och eftersom jag redan pratat lite med henne om inspiration så sa hon att i samband med det så tänkte hon på inspirationens ursprung, det vill säga

latin  (inspira´tio, av inspi´ro 'blåsa i', 'inandas', blåsa liv i', 'inspirera') http://www.ne.se/inspiration


Hon menade att man andas in inspiration genom sugrör. Riktigt nice tolkning och något som jag nog kommer använda mig av i presenatationen på måndag.

Av Elias - 8 december 2012 22:44

Så här blev det ill slut med ballongen med ståltrådsställningen.


    

Under natten hade ballongen och flaskorna vält, fast jag tror inte det gjort någon skillnad. Färgen var för tjock för att rinna ut ir flaskorna så som jag tänkt. Så jag borde blandat ut den med mera vatten. Fast jag insåg också att den inte rann längs med stålspröten så som jag tänkte, utan när det kom någn färg så droppade den rakt ner på ballongen vilket alltså fick till följd att den inte blandade sig så som jag tänkte. Att ballongen/huvudet ser ut som den gör nu är för att jag klämde ut färgen i mitten av ståltrådarna bara för att få dit lite mer färg. Jag får dundera vidare.

Av Elias - 8 december 2012 21:15

Det här har inte med min gestaltning att göra utan ville bara dela med mig av nåt som jag tycker är fint och som jag säkert kommer testa nån dag när jag har tid över.


http://annwood.net/blog/2011/02/24/paper-mache-teacup-pattern/


Vet inte om man kan dricka ur kopparna, kan ju testa ^^

Av Elias - 8 december 2012 20:19

http://fixaoforma.blogspot.se/2007/10/papier-mache-teknikpresentation-1.html


http://the-golden-fingers.blogspot.se/2011/05/papier-mache-easy-way-to-be-creative.html


http://www.papiermache.co.uk/index/introduction/

Av Elias - 8 december 2012 00:05

gör en skål av ståltråd och häll färgen däri så att den får rinna ut ner längs benen till ballongen och sprida sig över ballongen

Jag kan även använda tratten som jag gjort och hälla färgen i den, med ett hål i botten för ståltråden

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7 8
9
10
11
12
13
14
15 16
17
18
19 20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2012 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards