Alla inlägg under december 2012

Av Elias - 5 december 2012 19:13

Jag hade förresten en annan tanke också, att jag vill "sätta ljuset på" att det är inne i huvudet som saker och ting bearbetas. Vet inte om det blir övertydligt men jag har en tanke om att kanske sätta en diodlampa inne i klotet som lyser upp insidan. Har hittat en på biltema som funkar fint.


Har också bett om hjälp på facebook att hitta lagom stora flaskor att ha färgen i sen och fick tipset av Lena att krympa petflaskor med hjälp av varmt vatten. Hur man gör kan man se här:

 

http://www.youtube.com/watch?v=UT_STQkI9uA

Av Elias - 5 december 2012 17:53

De senaset inläggen har enbart vart foton på mitt arbete och mina anteckningar. De senare är förmodligen otydbara för de icke invigda, dvs. alla utom mig, så här kommer en förklaring.


Under den senaset grupphandledningen kom det fram att jag måste tänka på hur ytans struktur ska vara, eftersom man inte bara får information 'kastad' på sig, man suger även i sig den. Så jag har funderat på material som är sugande och bland annat tyckt att natursvamp känns vettigt. Dock är det ett ganska dyrt material så jag funderade vidare. Det finns tvättsvamp i skumgummi som efetrliknar natursvamp, det vill säga med mindre och större hål i. Men jag har inte hittat exakt den typen och jag funderar också på hur jag i så fall skulle utforma det. Skulle jag skära den i tunnare 'flak' och klistra fast längs ytan, eller skulle jag ha tjocka bitar som kan 'suga åt sig mycket information'. Ett alternativ skulle vara att använda wettexduk, både för att det blir lättare att arbeta med på en rundad yta, och för att det blir billigare. Den skulle dock inte suga åt sig färgen så som en svamp gör, men den är ju tolkningsbar. Mitt i allt det här kom jag att tänka på sugrör. Jag kan ju blanda in en liten ordvits också liksom ^^ Man suger i sig kunskap med sugrör. Så det har jag jobbat på nu.


       



jag började med att smälla ballongerna och sen fortsatte jag på ett av kloten, tänkte att det får bli min experimentballong. Jag skar ett runt hål på framsidan av den och sedan snodde jag en handfull sugrör på Mc-Donalds som jag börjat att trä igenom ovanifrån och klistra fast vid mynningen. Min tanke är att även trä i sugrör från nederdelen av klotet och sen ska de mötas i mitten. Förmodligen kommer jag tejpa ihop dem i mitten med ändarna mot varandra.


Min tanke är att färgen som kommer uppifrån flaskor som jag placerat på ståltrådar, ska rinna ner på klotet och hitta sin egen väg längs med utsidan. En del av färgen kommer nå sugrörshålen där det rinner ner och fortsätter ut på nedersidan av klotet. För kunskap och fantasi blir ju till inne i huvudet och det blandas och sprids där inne och sen ser det ut på olika sätt när det kommer ut.


Av den anledningen, att kunskapen kommer utifrån men bearbetas på insidan så kommer jag förmodligen också använda ett klot som är svart på utsidan. Det som händer inuti är dolt för omvärlden, det händer under ytan, det ligger i mörker så att säga. Jag funderade på om insidan också skulle vara svart eller nån annan heltäckande färg men kom fram till att kunskapen som finns på insidan bäst gestaltas av mångfaldighet, det vill säga all text som syns från tidningsklippen plus att färgen kanske också kommer rinna på insidan. Fast det har jag inte testat än.

Av Elias - 3 december 2012 21:06

 

Av Elias - 3 december 2012 18:32

 

Av Elias - 3 december 2012 17:30

Jag har funderat lite på det där med öron och ögon och bestämt mig för att slopa det. Det är ändå inte det jag vill kommunicera utan jag vill att fokus ska ligga på flödet av information in ut. Därför koncentrerar jag mig just nu på vilket ytmaterial jag ska använda. Vad förmedlar ytan... Varje del av installationen ska ha en mening och vara tolkningsbar. Sen är ju frågan hur det tolkas av andra ;-)


 

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7 8
9
10
11
12
13
14
15 16
17
18
19 20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2012 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards