Direktlänk till inlägg 7 mars 2013

Utvärdering assignment4

Av Elias - 7 mars 2013 10:56

Den vi fick göra


Att göra ett bokomslag var både intressant och roligt. Utifrån texten vi fick läsa fick jag idén att lägga fokus på Elores ensamma sökande och de ständigt vakande ögonen. Samtidigt ville jag utnyttja de kunskaper jag fått i seminariet om bildanalys. Jag ville göra bilden inbjudande men samtidigt hotfull. Jag använde mig av acrylfärg och promarkers.

 

Jag blev dock inte nöjd med resultatet. Känslan av ensamhet är påtaglig och de vakande ögonen tydliga. Men inbjudande tycker jag inte att den blev alls... Jag skulle inte vilja läsa den här boken.


Det jag hellre skulle gjort är att använda zepia-toner rakt igenom för att ge en varm känsla. Samtidigt vill jag lägga fokus på att hon måste "bortom Ingolias gränser", och detta skulle jag kunna göra genom att gå emot det vi lärde oss i bildanalysen. Det vill säga att jag hellre hade förstärkt färgerna ju längre bort i bilden de förekom, och gjort bergen nästan svarta. På det viset hade fokus lagt på att hotet fanns där borta. Samtidigt borde jag gjort molnen mindre så att de vakande ögonen kopplats ihop med bergen snarare än med den tomma slätten. Akvarellpennor hade varit lättare för att ge den känsla jag var ute efter.



Den här uppgiften känns som en bra uppgift för en gymnasieklass eftersom den är marknadsinriktad, vilket också finns med som kriterie i kursplanen. Man får också möjlighet att öva sin kommunikativa förmåga i bild, samt utnyttja det man vet om bildanalys för att skapa en inbjudande bild.


Den vi gav

1. Gå ut i ditt närområde och fotografera intressanta detaljer

2. Skapa en bild där du använder minst tre av dina foton

3. Skriv en kort reflektion om bilden


Den här uppgiften gav vi med tanke på att man skall se närmare på sin omgivning och fundera över detaljer. Vi lämnade väldigt mycket tolkningsutrymme eftersom vad som är "intressant" är olika för olika personer. Uppgiften skulle kunna användas som inspiration vid början av ett gestaltningsarbete.

 

Båda personerna valde att göra kollage med sina bilder, var det våran formulering som gav intrycket att detta var eftersträvansvärt, eller var det slumpen? "[...] använder minst tre av dina foton" kanske är begränsande i och med att det uttryckligen säger att fotografierna skall användas. Istället hade man kunnat säga "[...] använder fotona som inspiration"



 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Elias - 31 oktober 2014 16:15

Efter opponeringen på mitt arbete fick jag lite mer förståelse för hur verket kan tolkas. Tanken om miljöförstöring och människans beroende av naturen gick uppenbarligen fram. Dock kunde det även tolkas utifrån regnbågen och varelsernas (de har forme...

Av Elias - 27 oktober 2014 16:33

Av Elias - 24 oktober 2014 18:30

         De här sakerna kom inte med i min stopmotionfilm. Målningen har huvudsakligen fungerat som katalysator för min inspiration och varit något att arbeta med när annat inte varit tillgängligt för att det har torkat eller saknats material. M...

Av Elias - 24 oktober 2014 13:49

Första fotningen och tidstest

Av Elias - 19 oktober 2014 21:27


Nu har jag fotat färdigt alla sekvenser (tror jag). Dags att sätta mig vid datorn och fixa med resten. Insåg att en del av kulisserna var onödiga att göra då de bara handlar om förändring av ljus och färg vilket jag hade kunnat fixa i ett bildbehandl...

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6 7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22 23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2013 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards