Direktlänk till inlägg 7 mars 2013
Inledning på avslutande uppgift
Redan när vi gick igenom hur den avslutande uppgiften ska utformas fick jag min idé.
Jag tänker mig att jag vill göra en treminsplanering på temat Perspektiv. Detta är något som man kan använda ämnesöverskridande. Till exempel kan man använda det ihop med historia, samhällskunskap, svenska och matematik.
Mitt huvudämne att kombinera det med är dock historia.
Jag tänker mig att det ska användas på högstadiet i åttonde eller nionde klass, i samband med att man arbetar med världskrigen och framför allt första världskriget. Anledningen till det är att orsakerna till kriget var så många och man kan använda flera infallsvinklar när man diskuterar det. En annan orsak är att det enligt min erfarenhet läggs aldeles för mycket fokus på andra världskriget. Eleverna har ofta ingen koll på WW1, mer än "skotten i Sarajevo". De förstår inte att WW2 egentligen är en förlängning av det första. Bland annat tror jag detta beror på att man lägger så stort fokus på folkmordet istället för mekanismerna som ligger bakom krig. Elever får lätt uppfattnignen att det handlar om ont och gott.
Men tillbaka till bildämnet. Jag anser att perspektiv är en ingång som kan användas på väldigt många olika sätt. Man kan diskutera människors olika utgångspunkt, bilders uppbyggnad (och därigenom analys av dem) och använda enkla tecknings och gestaltningsövningar för att tydliggöra att man ser saker på olika sätt beroende på var någonstans man befinner sig, både fysiskt och psykiskt.
Ämnet kan användas som utgångspunkt för sokratiska samtal angående konflikter och konflikthantering, synen på maktstrukturer och olika sätt att visa dessa i bild.
Perspektiv kan också användas inom rena teknikövningar. man kan beräkna perspektiv matematiskt och utnyttja 3D-teknik i datorer och i fysiska skulpturer. Eller man kan studera moderna konstnärer och hur de kastat om perspektivet för att skapa nya intryck.
Sokratiskt samtal
Under det här sokratiska samtalet råkade jag ställa en direkt fråga till Sara om hur hon ser på ett visst problem. Detta ska jag försöka att inte upprepa då det ledde utestängande av de andra i gruppen samt att det nästan blev en debatt mellan oss två vilket inte är meningen med ett sokratiskt samtal.
Efter opponeringen på mitt arbete fick jag lite mer förståelse för hur verket kan tolkas. Tanken om miljöförstöring och människans beroende av naturen gick uppenbarligen fram. Dock kunde det även tolkas utifrån regnbågen och varelsernas (de har forme...
Må | Ti | On | To | Fr | Lö | Sö | |||
1 |
2 |
3 |
|||||||
4 |
5 |
6 | 7 | 8 |
9 |
10 | |||
11 |
12 |
13 |
14 |
15 |
16 |
17 |
|||
18 |
19 | 20 |
21 |
22 | 23 | 24 |
|||
25 |
26 |
27 |
28 |
29 |
30 |
31 |
|||
|