Direktlänk till inlägg 7 mars 2013

Veckoreflektion V9

Av Elias - 7 mars 2013 13:06

Inledning på avslutande uppgift


Redan när vi gick igenom hur den avslutande uppgiften ska utformas fick jag min idé.

Jag tänker mig att jag vill göra en treminsplanering på temat Perspektiv. Detta är något som man kan använda ämnesöverskridande. Till exempel kan man använda det ihop med historia, samhällskunskap, svenska och matematik.


Mitt huvudämne att kombinera det med är dock historia.


Jag tänker mig att det ska användas på högstadiet i åttonde eller nionde klass, i samband med att man arbetar med världskrigen och framför allt första världskriget. Anledningen till det är att orsakerna till kriget var så många och man kan använda flera infallsvinklar när man diskuterar det. En annan orsak är att det enligt min erfarenhet läggs aldeles för mycket fokus på andra världskriget. Eleverna har ofta ingen koll på WW1, mer än "skotten i Sarajevo". De förstår inte att WW2 egentligen är en förlängning av det första. Bland annat tror jag detta beror på att man lägger så stort fokus på folkmordet istället för mekanismerna som ligger bakom krig. Elever får lätt uppfattnignen att det handlar om ont och gott.


Men tillbaka till bildämnet. Jag anser att perspektiv är en ingång som kan användas på väldigt många olika sätt. Man kan diskutera människors olika utgångspunkt, bilders uppbyggnad (och därigenom analys av dem) och använda enkla tecknings och gestaltningsövningar för att tydliggöra att man ser saker på olika sätt beroende på var någonstans man befinner sig, både fysiskt och psykiskt.


Ämnet kan användas som utgångspunkt för sokratiska samtal angående konflikter och konflikthantering, synen på maktstrukturer och olika sätt att visa dessa i bild.


Perspektiv kan också användas inom rena teknikövningar. man kan beräkna perspektiv matematiskt och utnyttja 3D-teknik i datorer och i fysiska skulpturer. Eller man kan studera moderna konstnärer och hur de kastat om perspektivet för att skapa nya intryck. 


Sokratiskt samtal

Under det här sokratiska samtalet råkade jag ställa en direkt fråga till Sara om hur hon ser på ett visst problem. Detta ska jag försöka att inte upprepa då det ledde utestängande av de andra i gruppen samt att det nästan blev en debatt mellan oss två vilket inte är meningen med ett sokratiskt samtal.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Elias - 31 oktober 2014 16:15

Efter opponeringen på mitt arbete fick jag lite mer förståelse för hur verket kan tolkas. Tanken om miljöförstöring och människans beroende av naturen gick uppenbarligen fram. Dock kunde det även tolkas utifrån regnbågen och varelsernas (de har forme...

Av Elias - 27 oktober 2014 16:33

Av Elias - 24 oktober 2014 18:30

         De här sakerna kom inte med i min stopmotionfilm. Målningen har huvudsakligen fungerat som katalysator för min inspiration och varit något att arbeta med när annat inte varit tillgängligt för att det har torkat eller saknats material. M...

Av Elias - 24 oktober 2014 13:49

Första fotningen och tidstest

Av Elias - 19 oktober 2014 21:27


Nu har jag fotat färdigt alla sekvenser (tror jag). Dags att sätta mig vid datorn och fixa med resten. Insåg att en del av kulisserna var onödiga att göra då de bara handlar om förändring av ljus och färg vilket jag hade kunnat fixa i ett bildbehandl...

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6 7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22 23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2013 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards