Direktlänk till inlägg 7 mars 2013
Den vi gav
Våran tanke var att eleverna i den här uppgiften får ny inspiration och öva på att tolka konst samtidigt som de tränar sin egen teknik och kommunikativa förmåga i bild.
Båda valde att göra sina parafraser i tvådimensionell bild och tolkade verkens innebörder och känslor genom att återkapa dem på sitt eget vis.
Den vi fick
handlade om att göra ett blomsterarrangemang utan att använda "riktiga blommor" utan sådant man hade omkring sig. Denna skulle placeras på ett lämpligt ställe.
Jag började med att kolla på saker runt mig och fundera på hur man kunde kombinera dem. Eftersom jag har trädgårdsutbilning där ett visst mått av blomsterbinderi ingick och har jobbat på en kyrkogård där jag dagligen såg dyra blomsteruppsättningar så strävade jag efter att efterlikna dem. Det slutade med att jag gjorde en bukett av mina bestick och en bit folie som jag sedan placerade mot bakgrund av mina svarta och krämfärgade draperier. Jag ägnade sedan en stund åt att få rätt vinkel och ljus på fotot för att det skulle se riktigt snyggt ut.
Det här var en rolig uppgift som fick mig att titta på saker jag har i min närhet och fundera över deras användning. Jag blev så nöjd med buketten att jag ställde den på mitt köksbord och bara plockade bestick ur den när jag behövde dem.
Det skulle vara roligt och se vilka lösningar en grupp högstadieelever skulle ge på den här.
Efter opponeringen på mitt arbete fick jag lite mer förståelse för hur verket kan tolkas. Tanken om miljöförstöring och människans beroende av naturen gick uppenbarligen fram. Dock kunde det även tolkas utifrån regnbågen och varelsernas (de har forme...
Må | Ti | On | To | Fr | Lö | Sö | |||
1 |
2 |
3 |
|||||||
4 |
5 |
6 | 7 | 8 |
9 |
10 | |||
11 |
12 |
13 |
14 |
15 |
16 |
17 |
|||
18 |
19 | 20 |
21 |
22 | 23 | 24 |
|||
25 |
26 |
27 |
28 |
29 |
30 |
31 |
|||
|