Direktlänk till inlägg 19 mars 2013

Veckoreflektion V 10

Av Elias - 19 mars 2013 13:06

"Varje fantasis aktivitet har alltid en mycket lång historia"


Föreläsningen om Vygotskijs bok Fantasi och kreativitet i barndomen kändes som en bra upprepning av det vi läste i början av LGBD10. Dock var informationen om Vygotskij själv ny för mig vilket var väldigt skönt för då var jag mer "vaken" på fortsättningen.


Medan jag skrev mitt didaktikarbete insåg jag plötsligt att jag skrev som om bildanalys skulle vara något helt nytt för eleverna. Jag planerade in precis vilket analysinstrument som skulle gås igenom när. Men jag planerar ju trots allt för en niondeklass, och med tanke på hur viktig analysen är är det ju troligt att man börjat med det tidigare än i nian. Därför ändrade jag i min planering och skrev bara in "Bildanalys" i schemat, och eventuellt vilken sorts bilder man ska titta på. Proportioner, färger, trianglar och gyllene medelvärdet är sådant som blir upprepningar och som man självklart kommer prata om men någon introduktion behövs inte.


Fredagens sokratiska samtal, om reinkarnation (film Mosquito) och graffiti (Målning av Banksy) ledde båda till djupa samtal och ganska snabbt dessutom. Flera frågor och tankar kom upp som är värda att fundera på. Dock var ett av de överrenskomna gruppmålet "att försöka ändra åsikt" något som vi kanske inte ska ha som gruppmål. Det är snarare något som kan användas som personligt mål om man känner att man är en sådan som lätt låser sig vid en ståndpunkt och försöker debattera för den.


Graffitisamtalet fortsatte också efter det sokratiska samtalet var över och vi fastslog att vi som lärare behöver göra klart för oss om detta är något vi vill prata om i klassrummet och hur vi i så fall ska kunna försvara det inför föräldrar och kolleger. Jag känner själv att graffitti är något jag är positiv till, särskilt när det finns tillåtna väggar som till exempel vid Röda Sten här i Göteborg. Det blir dock problem om man skulle få arbete i Stockholm där de har nolltolerans mot graffitti. Jag undrar dock hur de arbetar mot nollvisionen...







 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Elias - 31 oktober 2014 16:15

Efter opponeringen på mitt arbete fick jag lite mer förståelse för hur verket kan tolkas. Tanken om miljöförstöring och människans beroende av naturen gick uppenbarligen fram. Dock kunde det även tolkas utifrån regnbågen och varelsernas (de har forme...

Av Elias - 27 oktober 2014 16:33

Av Elias - 24 oktober 2014 18:30

         De här sakerna kom inte med i min stopmotionfilm. Målningen har huvudsakligen fungerat som katalysator för min inspiration och varit något att arbeta med när annat inte varit tillgängligt för att det har torkat eller saknats material. M...

Av Elias - 24 oktober 2014 13:49

Första fotningen och tidstest

Av Elias - 19 oktober 2014 21:27


Nu har jag fotat färdigt alla sekvenser (tror jag). Dags att sätta mig vid datorn och fixa med resten. Insåg att en del av kulisserna var onödiga att göra då de bara handlar om förändring av ljus och färg vilket jag hade kunnat fixa i ett bildbehandl...

Ovido - Quiz & Flashcards