Alla inlägg den 28 mars 2014

Av Elias - 28 mars 2014 14:45

Jag funderade kring boken Det finns en särskild plats i helvetet för kvinnor som inte hjälper varandra (Liza Marklund & Lotta Snickare 2007). I den beskrivs bland annat olika undersökningar som visar hur pojkar och flickor behandlas olika redan från födseln och Genusarbetet på förskolorna Tittmyran och Björntomten. Författarna berättar också om sina egna uppenbarelser kring särbehandlandet av de egna barnen.


Det jag fastnade för i mina tankar var hur tjejer och killar förväntas prestera olika. Killar förväntas att ta för sig och kunna, det vill säga de anses kapabla därför att de är killar. Därför få de bland annat röra sig längre bort från mamman redan när de börjar krypa. Samtidigt förväntas tjejer att inte kunna lika mycket, de får gärna be om hjälp och de ska vara mamma som små.


Utifrån dessa tankar började jag av någon anledning rita symboler, närmare bestämt ett utropstecken och ett frågetecken.


 

Jag funderade vidare på mina symboler, utropstecknet är mörkt och ser argt ut så det är såklart en kille. För killar ska klä sig i coola färger och vara coola. Och det ser man ju på varenda affisch med män på att då innebär det att se sur ut, gärna som att man ska mörda någon, så då är ju det coolt (http://www.genusfotografen.se/?p=1457)

Och tjejer då? Jodå, de får allt också se coola ut. Men bara om de är sexiga samtidigt. Och de får inte se intelligenta ut, det vill säga den normerande bilden av intelligenta tjejer som innebär glasögon, kläder som inte framäver kroppen och inget smink. Så frågetecknet här ovanför symboliserar en sminkad tjej i tjejiga kläder som framhäver kroppsformen. De är vända mot varandra på grund av heteronormen, de förväntas vara totalt olika men samtidigt vilja ha varandra.


Jag tänker att jag ska göra ett par skulpturer som ser ut sådär. Och lägga till färg, så han kommer fortsätta vara sur och "cool" med kläder i typiska "killfärger". Medan hon kommer vara sminkad och léende, och målad i rosa och andra "tjejfärger".


Var inne på järnhandeln för att köpa tapetklister och ståltrådsnät för skulpturerna. Tänkte köpa vanligt 16*16 mm nät, men hittade lättmetallnät med 2*2 mm stora rutor som jag vill testa med i stället.


 

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27 28
29
30
31
<<< Mars 2014 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards