Direktlänk till inlägg 2 april 2014

Normkritik i skolan

Av Elias - 2 april 2014 20:30

Det är mycket olika tankar just nu, bland annat om vilka normer som man tänker sig att ta upp i skolan. Det är mycket HBTQ, främst inriktad på H, som jag ser det iallafall. Lite mer på Q nu efter all uppståndelse kring ordet hen. Som själv tillhörande både H och T-kategorin och på det viset även kan anses som Q så ligger detta mig såklart varmt om hjärtat. Detta medför en risk att funktionalitet alltför lätt glöms bort. Men detta händer också i skolan och i lärarutbildningen så som jag har upplevt det. Och jag tror att orsaken till det är att det finns hjälpmedel för dem som har funktionsnedsättning, det finns fysiska hjälpmedel och det finns personliga assistenter, och det finns diagnoser. Och därmed tänker en sig att det räcker, Eller snarare så tänker en inte alls. På hur det känns att cp används som skällsord, att "jag får damp på det här" kan kännas kränkande för någon med en bokstavskombination. Eller ett annat exempel som jag var med om på min vfu: eleverna skulle rösta fram en film att se på, ett av alternativen var "I rymden finns inga känslor" med Bill Skarsgård i huvudrollen som den 18-årige Simon som försöker hitta en ny flickvän till sin bror. Eftersom Simon har Asperger blir det många intressanta/roliga episoder, som när han knuffar ner den tilltänkta flickvänskandidaten i en damm. Iallafall så röstade eleverna fram den här filmen men datorn ville inte visa den så det fick bli en annan istället. Efteråt sa läraren till mig att det var bra att det blev en annan film eftersom en elev i klassen har Asperger. Det hade kanske känts taskigt för honom att se filmen, till exempel om de andra eleverna skrattade. Jag förstår de här tankarna, men samtidigt känns det som att ytterligare reproducera normen osynliggöra de som finns utanför den.


Med de här tankarna i huvudet googlade jag på orden Hur arbetar lärare med normkritik och fick bland annat upp nedanstående länk från Kommunal. Scrollade igenom de andra och läste bara lite översiktligt, men det jag såg var genus/kön, hbtq, homofobi och likabehandlingsarbete. Även i lärarutbildningen har det vart fokus på genus, intersektionalitet i for av klass, etnicitet, kön och till viss del sexualitet. Väldigt sällan, eller inte alls, så uppmärksammas funktionalitet. Och som jag sa på handledningen så känner jag att jag saknar en grund att stå på där. Därför kommer jag fortsätta mitt arbete med fokus på funktionalitetsnormen. Just nu gör jag det genom att läsa om Crip Theory och fundera kring min egen syn på annorlundaskap.


http://www.kommunal.se/Kommunal/Branscher-och-yrken/Forskola---skola/Normkritik-behovs-for-att-alla-ska-kunna-vara-sina-allra-basta-jag/

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Elias - 31 oktober 2014 16:15

Efter opponeringen på mitt arbete fick jag lite mer förståelse för hur verket kan tolkas. Tanken om miljöförstöring och människans beroende av naturen gick uppenbarligen fram. Dock kunde det även tolkas utifrån regnbågen och varelsernas (de har forme...

Av Elias - 27 oktober 2014 16:33

Av Elias - 24 oktober 2014 18:30

         De här sakerna kom inte med i min stopmotionfilm. Målningen har huvudsakligen fungerat som katalysator för min inspiration och varit något att arbeta med när annat inte varit tillgängligt för att det har torkat eller saknats material. M...

Av Elias - 24 oktober 2014 13:49

Första fotningen och tidstest

Av Elias - 19 oktober 2014 21:27


Nu har jag fotat färdigt alla sekvenser (tror jag). Dags att sätta mig vid datorn och fixa med resten. Insåg att en del av kulisserna var onödiga att göra då de bara handlar om förändring av ljus och färg vilket jag hade kunnat fixa i ett bildbehandl...

Ovido - Quiz & Flashcards