Direktlänk till inlägg 3 april 2014

Lektioner

Av Elias - 3 april 2014 19:51

Har idag haft de första lektionerna med en av niondeklasserna (halvklasser). Bland annat pratade vi om Nour El-Refai som fick jättemycket kritik efter att ha visat håriga armhålor under melodifestivalen, och eleverna uttryckte att det var rätt åt henne. Fast tänker att jag kan inte förvänta mig att de ska vara på samma våglängd som mig eller att de ska hålla med mig. Så jag lät dem  berätta om vilka normer som finns men försökte inte få dem att vara kritiska till dem eller ändra mening.


En sak som stack ut och som jag kommer fortsätta jobba med är att lärare behandlar tjejer och killar olika.


 
 
rebecka

rebecka

4 april 2014 11:16

Opponering Elias

Hej Elias!

Trevligt att man i alla fall har sett varandra en snabb gång på introduktionen så att det blir en person bakom bloggen. Även fast det nu bara blir det som jag faktiskt ser på bloggen som blir min utgångs punkt för denna opponering.

Vad kommunicerar arbetet?
Arbetet kommunicerar ett grundläggande undersökande om normkritik både på en överliggande teoretisk nivå, för att sedan vilja möta hur teorierna omsätts och ifrågasätts i vardagen både genom aktiva bloggare, hemsidor eller artiklar som tar upp olika normkritiska perspektiv. Tanken verkar också vara att från teori - till vardagliga diskussioner om teorierna, sedan också ta detta vidare till klassrummet där detta praktiskt kan prövas i skolan under praktikdagar. Arbetet känns fortfarande ganska brett med flera ingångar till normkritik som känns som ett stort ämne, jag funderar på om du kommer att smalna in dig på något mer specifikt för att kunna hinna gå djupare in i det?

Det finns smakprov på en början till ett praktiskt gestaltande arbete men detta finns ännu inte något mer exempel på, skulle det finnas chans till det så tror jag det kan ge en bra helhet till processen både på det teoretiska och det praktiska planet. Blev det något av det nätet som du köpte? Det som du gjort i paint var ett kul sätt att gestalta det som du precis läst. Det finns flera starka påståenden som du lagt upp som är väldigt talande, kanske kan du jobba på samma sätt med dem? Att på något vis ”illustrera” dem? Skulle kanske dina elever kunna få illustrera dem också? Vilket ämne är det som du har dem i?

Hur tolkar du det?
Jag tolkar arbetet som väldigt intressant och viktigt både på ett personligt plan men också verkligen för skolan. Dock känns det fortfarande lite för stort, lite för mycket för dig att ta hand om på en och samma gång. Eller är det en översikt över samhällets normer och normkritik som du kanske vill arbeta med?

Referenser, kopplingar till arbetet, konst, såväl andra uttryck historiskt eller i samtiden?
Du hittar många och bra referenser som hela tiden tar dig vidare, men kanske lockar de dig också ut i för många trådar? Är det någon tråd som du kan fånga upp och jobba intensivare med? Finns det kanske fler konstnärer som aktivt jobbar med detta i sitt uttryck/gestaltning. Kanske kan det ge mer råd på vägen till
Jag läste i pedagogiska magasinet om konstnären Mattias Olofsson (se längre ner på sidan om honom då hans hemsida var under konstruktion.) Jag tog också bilder ur tidningen som jag hoppas också kunna länka in i kommentaren, annars kanske jag kan maila dem? Det står där lite info om att hans projekt ofta handlar om det icke-normativa.
http://verkligheten.net/om-verkligheten/

Kvalitéer, eventuella förbättringspunkter?
Du arbetar som sagt på ett produktivt sätt med att hela tiden hitta referenser vilket ger dig mycket på det teoretiska planet, men kanske behöver du också inspireras till att ”göra” mer på det praktiska planet och här då hitta fler referenser till konstnärer.
Lycka till med det fortsatta arbetet! // Rebecka

http://bex-box.blogspot.se

 
Göran

Göran

4 april 2014 11:58

Ramlade in med slumpknappen och läste. Och läste mer. Och mer. Intressant blogg! Hit kommer jag tillbaka.

http://singelfarsan.bloggplatsen.se

Elias

4 april 2014 17:27

Haha vad roligt, välkommen =) Den här bloggen är till för att hålla kontakten med mina lärare och kurskamrater på bildlärarprogrammet. Trodde inte den skulle intressera någon annan =D

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Elias - 31 oktober 2014 16:15

Efter opponeringen på mitt arbete fick jag lite mer förståelse för hur verket kan tolkas. Tanken om miljöförstöring och människans beroende av naturen gick uppenbarligen fram. Dock kunde det även tolkas utifrån regnbågen och varelsernas (de har forme...

Av Elias - 27 oktober 2014 16:33

Av Elias - 24 oktober 2014 18:30

         De här sakerna kom inte med i min stopmotionfilm. Målningen har huvudsakligen fungerat som katalysator för min inspiration och varit något att arbeta med när annat inte varit tillgängligt för att det har torkat eller saknats material. M...

Av Elias - 24 oktober 2014 13:49

Första fotningen och tidstest

Av Elias - 19 oktober 2014 21:27


Nu har jag fotat färdigt alla sekvenser (tror jag). Dags att sätta mig vid datorn och fixa med resten. Insåg att en del av kulisserna var onödiga att göra då de bara handlar om förändring av ljus och färg vilket jag hade kunnat fixa i ett bildbehandl...

Ovido - Quiz & Flashcards