Alla inlägg den 17 september 2014

Av Elias - 17 september 2014 20:10

Originalet

     


Det här verket dök upp ganska oväntat efter att vi gått fel och vänt tillbaka för att komma rätt. De små figurerna, som förmodligen är i brons, verkar komma ut ur pelaren och klättra uppför den. Den tilltalade mig först för att jag själv alltid har klättrat på allt som går att klättra på. Sedan kopplade jag till solidaritet, hjälpsamhet, att jobba själv elelr i grupp och vad som är bäst för samhället. Associationen gick förstås åt det hållet på grund av det nyss avslutade valet.


Mitt verk

       

Medan jag arbetade med parafrasen var deta andra associationer som dök upp. Till exempel valde jag att lägga till en klocka som figurerna klättrade mot vilket fick mig att tänka på arbetslinjen/arbetsnormen. Att vi tvunget ska arbeta 8 timmar om dagen och att det ses som fult att inte arbeta och är massa politik kring arbetslöshet. När jag började med verket hade jag tänkt att det skulle bli släta väggar och väldigt prydligt och ordnat. Men när jag gjort stommen (i papp) och figurerna (i ståltråd) bestämde jag att bara hälla gips över alltihop och se hur det blev. Uttrycket som skapades gjorde att det ser ut som att byggnaden håller på att smälta. Jag insåg att det kunde tolkas som att figurerna håller på och tar sig ut från ett smältande hus. Det fick mig att tänka på B-skräckfilmer, främst House of Wax.

Ovido - Quiz & Flashcards