Alla inlägg den 19 september 2014

Av Elias - 19 september 2014 18:45

På väg tillbaka från Hagaparken såg jag det här

   

Började fundera kring människans ständiga kamp att ordna tillvaron och naturen omkring sig. Och hur naturen kämpar för att ta över. Kom och tänka på ett gammalt träd som jag såg en gång. För längesedan hade ett kvarnhjul lutats mot det och trädet har vuxit och vallat över kvarnhjulet och liksom gjort det till en del av trädet. 

 

Kanske är detta något jag kan jobba vidare med

Av Elias - 19 september 2014 18:00

Dagen har varit både frustrerande och glädjande. Alltid roligt att se andras verk och prata om dem (ex sisters in high heels). Skissövningen, att skissa av någons ansikte och sedan få en ny människa men samma papper så en får sudda ut det som är annorlunda och behålla det som är likt kändes jättenyttig, fast frustrerande eftersom jag är riktigt dålig på att teckna av människor i irl, mkt lättare att se på en bild. Men grejen att göra en keps i papper, som läraren gjort i ordning och bestämt att vi skulle sätta ihop och ha på huvudetm gjorde mig grinig. Hade sett fram emot att börja samla intryck för min gestaltning, inte att göra något efter mall, likadant som alla andra. Så jag gjorde kepsen, och tappade all inspiration under tiden. Satte den därför aldrig på mig (därav ingen selfie) även om jag förstod varför vi skulle gå ut med dem på huvudet. Att gå och vara lite obekväm för att en bryter mot utséendenormen/klädnormen kan ge nya intryck och idéer för en gestaltning.


Så med känslan av att jag bara ville åka hem och lägga mig började jag prata med en vän, som också råkade vara på dåligt humör. Samtalet muntrade upp mig och jag käkade lunch innan jag gjorde det jag längtat efter. Nämligen att gå tillbaka till den stora 6-stammade almen i Hagaparken.

Träd fascinerar mig, särskilt stora sådana, och det här är magnifikt.

   

Jag hade någon tanke om att klättra upp i det och bara vara där, för att se vad som hände. Men det var lättare sagt än gjort. Eftersom stammarna är i stort sett släta, förutom klungor med små små vattenskott, så finns det inget att gripa tag i. Jag hade kunnat sätta ryggen mot en stam och fötterna på en annan och tagit mig upp så, men då hadedet blivit svårt att komma ner igen. Så jag nöjde mig med att stå i klykan och titta på förbipasserande och fundera. Det var inte så många som lade märke till mig, trots att klykan är bara ca 1 m över marken. Det var dock en person som såg mig, som stirrade som attan, när han passerat mig kikade han in genom stammarna från ett annat håll, när han såg att jag tittade dit vände han snabbt bort blicken igen.


Reflektion

För att få en början på mig gestaltning tänker jag samla in grenar och sätta ihop egna träd. Så jag behöver en limpistol. Känner också att jag inte är färdig med gips efter härmövningen. Så jag vill doppa mina träd i gips, eller hälla det på dem, vad som nu funkar bäst. Ofta har jag svårt att komma igång att göra nåt när jag utgår ifrån ett tema/ord. Så därför vill jag till en början bara skapa och se vart det leder mig.

Skapa flashcards