Senaste inläggen
Så här blev det ill slut med ballongen med ståltrådsställningen.
Under natten hade ballongen och flaskorna vält, fast jag tror inte det gjort någon skillnad. Färgen var för tjock för att rinna ut ir flaskorna så som jag tänkt. Så jag borde blandat ut den med mera vatten. Fast jag insåg också att den inte rann längs med stålspröten så som jag tänkte, utan när det kom någn färg så droppade den rakt ner på ballongen vilket alltså fick till följd att den inte blandade sig så som jag tänkte. Att ballongen/huvudet ser ut som den gör nu är för att jag klämde ut färgen i mitten av ståltrådarna bara för att få dit lite mer färg. Jag får dundera vidare.
Det här har inte med min gestaltning att göra utan ville bara dela med mig av nåt som jag tycker är fint och som jag säkert kommer testa nån dag när jag har tid över.
http://annwood.net/blog/2011/02/24/paper-mache-teacup-pattern/
Vet inte om man kan dricka ur kopparna, kan ju testa ^^
http://fixaoforma.blogspot.se/2007/10/papier-mache-teknikpresentation-1.html
http://the-golden-fingers.blogspot.se/2011/05/papier-mache-easy-way-to-be-creative.html
http://www.papiermache.co.uk/index/introduction/
gör en skål av ståltråd och häll färgen däri så att den får rinna ut ner längs benen till ballongen och sprida sig över ballongen
Jag kan även använda tratten som jag gjort och hälla färgen i den, med ett hål i botten för ståltråden
Ett sätt att gestalta det jag funderar på är att ta en matberedare med genomskinliga väggar, hälla i olika färger och sätta igång den. Så ser man at det är 'inne i huvudet' som saker och ting pågår.
Jag skulle också kunna ställa upp en av mina ballonger och låta alla andra ta del i att färga den. En interaktiv gestaltning av informationsflödet
Om jag stoppar in sugrören bara till hälften genom ballongen och sen tänder lampan inuti, kommer de då lysa på utsidan? Ska testa
Jag tog en ny 'ballong' och började göra ståltrådsställningen till färgflaskorna. Tanken här är alltså att tvinna ståltråd och sedan hänga flaskor på spröten så att fägen rinner ner längs dem och blandar sig själv och sprider sig över ballongen utan att jag påverkar riktningen. Ungefär som kunskap, en lärare kan förklara saker, men den kan inte påverka hur informationen tas emot och bearbetas hos eleven (och den liknelsen kom jag på alldeles nyss faktiskt)
Jag placerade iallafall flaskorna på ståltrådsspröten, och insåg att jag gjort 5 spröt men hade 6 flaskor färg ^^
Så den sjätte placerade jag i mitten.
Får se vad som händer med färgen, det verkar trögt, kanske skulle blandat ut med mera vatten
Nu har jag iallafall ett gäng med olika 'huvuden' och några till ska jag jobba med. Sen får jag se vad det blir till slut, för jag vet inte längre vad jag pysslar med. Jag ville kommunicera en idé jag hade men... nåja
Jag började med färdiga idéer, fick höra att det inte var bra för arbetet handlar om process, så jag funderade och funderade på vad process är... Och har fortfarande inte kommit fram till det. Hoppas det löser sig innan måndag, känns något misslyckat och inte fatta vad uppgiften går ut på.
När man sätter igång så får man nya infall, som det här till exempel
Av nån anledning skar jag alltså av toppen på den här, egentligen har jag ingen plan för den heller, får se vad som händer. Sen hittade jga lite blå färg som jag blandade med min vita väggfärg och kladdade på
Snygg blev den
Må | Ti | On | To | Fr | Lö | Sö | |||
1 | 2 |
3 | 4 |
5 |
|||||
6 |
7 | 8 | 9 |
10 | 11 |
12 | |||
13 |
14 | 15 |
16 | 17 | 18 | 19 | |||
20 |
21 |
22 |
23 |
24 | 25 |
26 |
|||
27 | 28 |
29 |
30 |
31 | |||||
|