Alla inlägg den 16 september 2014

Av Elias - 16 september 2014 22:08

Bronsskulpturerna på Stigbergstorget.

De här skulpturernas ringa storlek gjorde att de kändes en aning malplacerade. De hade kanske gjort sig bättre om de utmärkts mer, till exempel genom att placeras mitt på torget, eller om upphöjningen de stod på hade varit  högre och skilt sig från omgivningen i utseende. För övrigt tänker jag att den har med Göteborgs historia som hamnstad att göra. 


 

På grund av att vi en felnavigering råkade vi på det här roliga verket vilket det kommer mer om i nästa inlägg då det var det som jag kände mig mest dragen till under hela dagen  och därför valt att härma i uppgift nr 2.


  

 

Vandrarhemsväggen

Den här målningens placering gjorde att jag inte såg den förrän vi gick ner från torget. Den känns lite undanskymd men till skillnad från skulpturerna på torget känns det passande. Som en överraskning. Även det här uttrycket känns som att det romantiserar Göteborgs historia som hamnstad, fast i modern tappning i och med materialet. Personligen tycker jag bättre om den här trots att detta förmodligen skulle kallas low art, fast med tanke på tidsandan och synen på konst nu så skulle kanske båda verken ses som lowbrow. För att räknas som highbrow skulle de behöva göras som installationer med tråd och ruttna kroppsdelar i en gammal mast och lyftas in i en konsthall (obs: sarkasm)


     

Kommersens hus

Det här området ger mig nästan samma känsla som graffittiväggarna vid Röda Sten. Det känns avlägset, som en plats för de som inte passar in i centrum, outsiderkänsla helt enkelt. Blir väldigt ambivalent för mig eftersom jag både gillar det och kritiserar det. Jag gillar känslan av att inte vara i kommersens centrum (trots namnet). Kritiken riktar sig snarare mot att sådana här ställen för gatukonst placeras i områden som känns utanför. 


       

Parkeringshuset

För att återknyta till stycket innan så ligger den här byggnaden inte långt ifrån Kommersens hus, men den är närmare centrum/järntorget och har upplåtits för hängning av konst. Kan dock se en markant skillnad i vilken sorts konst som får plats där. Som jag tolkar skylten är det fritt fram för alla att hänga konst där, samtidigt finns det en lista på vilka som *medverkat* vilket gör att det känns som bara vissa utvalda får hänga upp. För övrigt tycker jag om estetiken, med de stora tavlorna upphängda på garagets trägallervägg, jag får en känsla av tyngd. Det hade dock känts väldigt annorlunda om väggen inte varit relativt nymålad.


     

Hasselblad center: Vivian Mayer Street Art


Som allmän reflektion så känns det som att det blev för mastigt med så många intryck/uttryck under en och samma dag. Det blev lite art overload för min del och jag orkade inte smälta och reflektera över allt. Fast den där felnavigeringen gjorde nog sitt till också, då jag blev så inspirerad av de klättrande männen ville jag egentligen bara hem och skapa själv. Såg iallafall Naturum på Konsthallen och Ylva Ogland på Röda sten

   

Konsthallen: Naturum

 

Ovido - Quiz & Flashcards